Οὐαὶ δὲ ὑμῖν, γραμματεῖς καὶ Φαρισαῖοι ὑποκριταί


Από τον τίτλο και μόνο μαρτυράται ίσως το περιεχόμενο του άρθρου. Ενοχλημένος και επηρεασμένος από τη μία, εξ’ αιτίας των επαναλαμβανόμενων σοβαρότατων ατοπημάτων από ιεράρχες, από την άλλη ίσως επειδή το Άγιο Πάσχα πλησιάζει αποφάσισα να βάλω στο χαρτί όσα τριγυρνάνε όλο αυτόν τον καιρό στο μυαλό μου.
Το θέμα της πίστεως και της θρησκείας είναι ένα κομμάτι εξαιρετικά ευαίσθητο, για αυτό και παρακάτω θα προσπαθήσω να ξεδιπλώσω τη συλλογιστική μου με προσοχή και υπευθυνότητα έχοντας φυσικά ξεκάθαρο μέσα μου ότι είναι άλλο η θρησκεία κι άλλο ο κλήρος της. Ακόμα, πιστεύω ακράδαντα πως προφανέστατα όλα τα δάχτυλα δεν είναι ίδια και υπάρχουν και εξέχουσες προσωπικότητες στις τάξεις την εκκλησίας. Τελειώνοντας τον πρόλογό μου, θα ήθελα να αναφέρω πως ως άνθρωπος “ανήσυχος”, που αναζητά και ερευνά, παρά τις απόψεις μου περί θρησκειών, τη βιβλιοθήκη μου κοσμεί η Καινή Διαθήκη την οποία έχω αναγνώσει περισσότερες από μια φορές, κάτι που εκτιμώ έχουν κάνει ολίγοι εν γένει.
“Οὐαὶ ὑμῖν, γραμματεῖς καὶ Φαρισαῖοι ὑποκριταί, ὅτι κλείετε τὴν βασιλείαν τῶν οὐρανῶν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων· ὑμεῖς γὰρ οὐκ εἰσέρχεσθε, οὐδὲ τοὺς εἰσερχομένους ἀφίετε εἰσελθεῖν” {Αλλοίμονο σε εσάς γραμματείς και φαρισαίοι υποκριτές (διότι με τη διεστραμμένη διδασκαλία σας που επισκοτίζει και νοθεύει το περιεχόμενο του νόμου), κλείνετε την θύρα της βασιλείας των ουρανών για τον άνθρωπο. Αλλοίμονο σε εσάς διότι κι εσείς δεν εισέρχεστε, αλλά ούτε κι εκείνους που έχουν τη διάθεση να εισέλθουν τους αφήνετε να μπουν}. Απόσπασμα από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο (κεφ. ΚΓ/ στιχ. 14 – απόδοση: Π.Ν Τρεμπέλας).
Σε ποιους αναφέρεται ο Χριστός; Σε εκείνους που τον σταύρωσαν! Το ιερατείο της εποχής και της κάθε εποχής! Όσοι μιλούν με τα άμφια/”άμφια” της υποκρισίας σπέρνοντας διχόνοια και μίσος.
Γιατί τα λέω αυτά; Ας έρθουμε στο σήμερα. 09/12/2015. «Η ομοφυλοφιλία είναι εκτροπή από τους Νόμους της φύσεως! Είναι κοινωνικό κακούργημα! Είναι αμαρτία! Όσοι λοιπόν, είτε την βιώνουν, είτε την υποστηρίζουν δεν είναι φυσιολογικοί άνθρωποι! Είναι αποβράσματα της Κοινωνίας. Δυστυχώς, αδελφοί μου, σήμερα την Ελλάδα διοικούν και μερικά τέτοια ανθρωπάρια! {…} Είναι μερικά αποβράσματα της Κοινωνίας, περι-θωριακοί άνθρωποι, ελαττωματίες, εξευτελισμένοι, άνθρωποι του σκότους οι οποίοι τώρα πια με την ευκαιρία της υπεροχής της αριστερής πτέρυγας σήκωσαν πια κεφάλι. {…} Ε, λοιπόν, αυτούς τους ξεφτυλισμένους, φτύστε τους! Αποδοκιμάστε τους! Μαυρίστε τους! Δεν είναι άνθρωποι! Είναι εκτρώματα της φύσεως! Ψυχικά και πνευματικά πάσχουν! Είναι άτομα με νοητική διαταραχή! Δυστυχώς, αυτοί είναι τρις-χει-ρότεροι και πολύ πιο επικίνδυνοι από κάποιους, που ζουν στα τρελλοκομεία! Μη διστάζετε, λοιπόν! Όταν και όπου τους συναντάτε, φτύστε τους! Μη τους αφήνετε να σηκώνουν κεφάλι! Είναι επικίνδυνοι! {…}. Στον αγύριστο να πάνε όλοι αυτοί οι καταραμένοι!». Αυτές ήταν οι δηλώσεις μητροπολίτου της ελληνορθόδοξης εκκλησίας εν έτη 2015, με την γνωστή συνέχεια των μηνύσεων και της αθώωσής του από την ελληνική δικαιοσύνη τον Μάρτιο του 2018. Ανθρώπου που κατηχεί, που διδάσκει, που αναγνώσει και διαδίδει το λόγο και το πνεύμα των λόγων του Χριστού στο πολυπληθές ποίμνιό του. Παρά τον αποτροπιασμό του για τους ομοφυλόφιλους, από την άλλη πλευρά με χαρά και καμάρι φωτογραφίζεται με ανθρώπους που έχουν χέρια, κούτελο και μητρώο “λερωμένα”, ιδέες που μας οδηγούν με γεωμετρική ακρίβεια στις μαύρες εποχές των προτύπων τους. “ὁδηγοὶ τυφλοί, οἱ διϋλίζοντες τὸν κώνωπα, τὴν δὲ κάμηλον καταπίνοντες”. (Οδηγοί τυφλοί, που στραγγίζεται το κουνούπι, καταπίνεται όμως την καμήλα) Απόσπασμα από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο (κεφ. ΚΓ’/ στιχ. 24 – απόδοση: Π.Ν Τρεμπέλας).
“εντολὴν καινὴν δίδωμι ὑμῖν ἵνα ἀγαπᾶτε ἀλλήλους, καθὼς ἠγάπησα ὑμᾶς ἵνα καὶ ὑμεῖς ἀγαπᾶτε ἀλλήλους”. (σας δίδω προς τούτο εντολή νέα. Να αγαπάτε ο ένας τον άλλο καθώς εγώ σας αγάπησα, έτσι κι εσείς να αγαπάσθε μεταξύ σας). Απόσπασμα από το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο (κεφ. ΙΓ’/ στιχ. 34 – απόδοση: Π.Ν Τρεμπέλας). Αυτή ήταν η νέα εντολή του Χριστού προς τους μαθητές του και κατ’επέκτασην στον άνθρωπο. Ξέρετε, πολλοί έχουν σπεύσει να ερμηνεύσουν διαφορετικά αυτά τα λόγια (μέγιστο αμάρτημα – συνεχίζω να ομιλώ τη γλώσσα τους) καθώς ισχυρίζονται πως “ο Χριστός  λέγοντας αυτά απευθυνόταν μόνον στους μαθητές του κι έτσι δεν αποτελεί μια πανανθρώπινη εντολή”. Πόσος μισανθρωπισμός χωράει ώστε να κάνεις τέτοιες ερμηνείες κι όχι υπέρ της πανανθρώπινης αγάπης όπου αποτελεί θεμέλιο της διδασκαλίας του Χριστού;  Όποια αμφιβολία όμως κι αν έχουν οι παρερμηνευτές της παραπάνω εντολής, στους παρακάτω στίχους διαλύεται πάσα αμφιβολία, συμβουλεύοντας τον πλούσιο νεανία: “καὶ ἀγαπήσεις τὸν πλησίον σου ὡς σεαυτόν” (αγάπα τον διπλανό σου όπως τον εαυτό σου). Απόσπασμα από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο (κεφ. ΙΘ’/ στιχ. 19 – απόδοση: Π.Ν Τρεμπέλας).
Μιας που αναφέρθηκα στη βάση του χριστιανισμού, την αγάπη για τον συνάνθρωπο, ας ταξιδέψουμε λίγο πάλι στο κοντινό παρελθόν. 28/01/2018. «Προσευχόμαστε εσείς και οι τουρκικές ένοπλες δυνάμεις να επιτύχετε και η επιχείρηση ‘’Κλάδος Ελαίας’’ να φέρει ειρήνη στην περιοχή, όπως υπόσχεται και το όνομά της». Αυτά ήταν τα τελευταία λόγια της επιστολής του Οικουμενικού Πατριάρχη ευλογώντας τον σουλτάνο-δικτάτορα για την στρατιωτική επιχείρηση στη Συρία. Ακούγοντας την είδηση έτριβα τα μάτια μου και σκάλιζα τα ώτα μου για να βεβαιωθώ πως δεν είναι αλήθεια. Μάταια. Ακόμα και τώρα, δυο μήνες μετά, ψάχνω να βρω αν πρόκειται για λάθος είδηση, παρερμηνεία ή ότι ακολούθησε διάψευση της εγκυρότητας της επιστολής από το Πατριαρχείο αλλά δυστυχώς. Διερωτώμαι για ποιο λόγο να σταλεί αυτή η επιστολή; Για τι ακριβώς προσεύχεσαι;;; Για τους χιλιάδες νεκρούς, για τους χιλιάδες μετανάστες, για ένα πόλεμο;;; Αν ναι, φοβούμαι ότι οι προσευχές σου έπιασαν. Ο Θεός όμως που φέρεσαι ότι πιστεύεις δεν υπηρετεί τέτοιους σκοπούς. Αξίζει να προσθέσω εδώ πως (υποτίθεται) στο όνομα του Χριστού έχουν γίνει τα μεγαλύτερα εγκλήματα στην μέχρι σήμερα ανθρώπινη ιστορία κάτι άκρως αντιφατικό.
21/03/2018 κι άλλος ένας μητροπολίτης με ανακοίνωσή του τάσσεται αυτή τη φορά υπέρ ενός προέδρου ποδοσφαιρικής ομάδος που εισέβαλε στον αγωνιστικό χώρο οπλοφορώντας, με την εικόνα του να φτάνει στα πέρατα της γης. Μα για ποιο λόγο; Ποια σχέση έχουν αυτοί οι δύο κόσμοι, αυτές οι εκ διαμέτρου διαφορετικές εικόνες και στάσεις ζωής, διερωτώμαι. Αναγινώσκοντας την ανακοίνωση προφανώς, καταλαβαίνω. Ο «αυθόρμητος και συναισθηματικός χαρακτήρας» όπως αναφέρεται από τον μητροπολίτη, φιλάνθρωπος αλλά και υποστηρικτής της εκκλησίας. «Εμείς, που παρακολουθούμε και μαρτυρούμε το έργο του, ευχόμαστε να αντέξει κι αυτή τη δοκιμασία, διότι έχει μαζί του τον Θεό, το δίκαιο και την αγάπη του κόσμου». Πως μπορεί να λέγονται αυτά; Ασταμάτητα συνεχίζω να διερωτώμαι και απευθείας να απαντώ στον εαυτό μου, πώς ένας κουμπουροφόρος, ζάπλουτος μπορεί να έχει μαζί του το Θεό ενώ ο ίδιος ο Χριστός έχει αποκλείσει από τη βασιλεία του κάθε πλούσιο; πάλιν δὲ λέγω ὑμῖν, εὐκοπώτερόν ἐστιν κάμηλον διὰ τρυπήματος ῥαφίδος διελθεῖν ἢ πλούσιον εἰσελθεῖν εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ θεοῦ”. (πάλι δε σας λέγω, ευκολότερο είναι να περάσει μια καμήλα από την τρύπα που ανοίγει η βελόνα παρά ο πλούσιος να μπει στη βασιλεία του Θεού). Απόσπασμα από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο (κεφ. ΙΘ’/ στιχ. 23 – απόδοση: Π.Ν Τρεμπέλα).
Το παραπάνω ασφαλώς δεν ήταν το πρώτο περιστατικό που αναδεικνύει-υπονοεί μια σχέση ιεραρχών-πλουσίων. Αν δεν υπάρχει ανθρώπινη, φιλική, ισχυρή σχέση επί προσωπικού, γιατί να συναντώνται, να δειπνίζουν, να φωτογραφίζονται, να δεξιώνονται; Εκτός δε, αν οι ιεράρχες συμβουλεύουν όλους αυτούς τους συνομιλητές τους όπως συμβούλευσε ο Χριστός τον πλούσιο νεανία: “Ἔφη αὐτῷ ὁ Ἰησοῦς· εἰ θέλεις τέλειος εἶναι, ὕπαγε πώλησόν σου τὰ ὑπάρχοντα καὶ δὸς πτωχοῖς, καὶ ἕξεις θησαυρὸν ἐν οὐρανῷ, καὶ δεῦρο ἀκολούθει μοι”. (Είπε σε αυτόν ο Ιησούς, αν θέλεις να είσαι τέλειος πήγαινε πώλησε όλα σου τα υπάρχοντα και δώσε τα στους πτωχούς και θα έχεις θησαυρό εις τους ουρανούς, κι έλα ακολούθησέ με). Απόσπασμα από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο (κεφ. ΙΘ’/ στιχ. 21 – απόδοση: Π.Ν Τρεμπέλας). Τα πλούτη που τόσο έντονα αποκήρυξε ο Χριστός πώς γίνεται, αν όχι οι πλείστοι, αρκετοί εξ αυτών να τα έχουν κορώνα τους; Προς τι οι πολυτέλειες από «υπηρέτες» του πιο ταπεινού και απλού προσώπου που πάτησε τη γη, του προσώπου που αποτίναξε από πάνω του ως μέγιστη προσβολή και αμάρτημα καθετί σχετιζόμενο με χρήμα και περιουσία;
Κλείνω τις αναφορές μου με τους μπροστάριδες του συλλαλητηρίου στο Σύνταγμα στις 04/02/2018. Η άσκηση πολιτικής και δη εξωτερικής είναι αρμοδιότητα των κυβερνήσεων και του αρμόδιου υπουργείου. Στελεχών υψηλότατης διπλωματικής και διαπραγματευτικής ικανότητας, γνώσεων και κανενός άλλου. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για ένα πολύ σοβαρό, πολυδιάστατο και πολύπλοκο εθνικό θέμα. Άστοχες δηλώσεις, κινητοποιήσεις που διχάζουν, πολώνουν και φανατίζουν, οξύνουν ακόμα περισσότερο την κατάσταση και εξυπηρετούν άλλες συνθήκες, συνθήκες που για το καλό μας οφείλουμε ως κοινωνία να αποφεύγουμε.
Ο Χριστός ήταν απλός, μίλαγε απλά. Για αυτό αγαπήθηκε και ακολουθήθηκε από τα πλήθη. Δε μίλαγε με γρίφους ή σπαζοκεφαλιές. Μιλούσε συχνά με παραβολές όμως με νοήματα ξεκάθαρα, ακριβώς για να γίνεται κατανοητός. Με αγάπη φερόταν στους αδύναμους και κατατρεγμένους, με σύνεση στους αμαρτωλούς, με αυστηρότητα στους καταχραστές του ονόματος και των λόγων του. καὶ προφάσει μακρὰ προσευχόμενοι· διὰ τοῦτο λήψεσθε περισσότερον κρῖμα. (σεις που με πρόσχημα ευλάβειας δια σκοπούς συμφεροντολογικούς κάμνετε μακράς προσευχάς, για αυτό θα λάβετε μεγαλυτέραν καταδίκη από τους άλλους άδικους και κλέπτας). Απόσπασμα από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο (κεφ. ΚΓ’/ στιχ.13 – απόδοση: Π.Ν Τρεμπέλας).
 Ο άνθρωπος αντέστρεφε και αντιστρέφει ηθελημένα τα λεγόμενα του Χριστού προσαρμόζοντάς τα στη δική του ανημποριά διότι δεν αντέχει να ακολουθήσει αυτό το δρόμο. Για αυτό, σύμφωνα με τον μεγάλο δάσκαλο Λιαντίνη και συμφωνώ απόλυτα μαζί του, εκείνος που θέλει να λέγεται χριστιανός και κατανοεί το λόγο του Χριστού πρέπει να φαίνεται στα μάτια των υποκριτών σαν αιρετικός. Καλή Ανάσταση!


Δεπάστας Χαράλαμπος

Κοινωνικός Λειτουργός
MSc "Επαγγελματικής και Περιβαλλοντικής Υγείας - 
Διαχείρισης και Οικονομικής Αποτίμησης"
Επικοινωνία: anisihesmeres@gmail.com
Blog: 
http://depastascharalampos.blogspot.gr/
Like us on Facebook:
Ανήσυχες Μέρες (Page)
Follow us on Twitter: Depastas Charalampos
@Ch_Depastas

Σχόλια