Η ελληνική μουσική


   Μετά τον αρνητισμό και την απαισιοδοξία που μου γέννησε η ολιγόλεπτη παρακολούθηση δελτίου ειδήσεων στην ελληνική τηλεόραση, πήρα το δρόμο της απομόνωσης για το δωμάτιό μου…Σκεφτόμουν, αυτή είναι η Ελλάδα που γέννησε και μοίρασε πολιτισμό παγκοσμίως; Τόσο μεγαλόπρεπες προσωπικότητες φύτρωσαν σε αυτή τη γη; Τέχνες, γράμματα, επιστήμες δημιουργήθηκαν και άνθησαν εδώ; Και αν ναι, κάπου κόπηκε αυτός ο ομφάλιος λώρος. Δεν εξηγείται αλλιώς. Και αν όχι, που είναι αυτή η Ελλάδα; Που προβάλλεται αυτή η Ελλάδα; Γιατί δε την βλέπω εγώ; Γιατί όταν ανοίγω το χαζοκούτι βλέπω ξεκατινιάσματα, τσακωμούς, ποιος χώρισε ποιόν, ποιος τα ‘’έφτιαξε’’ με ποιον και άλλες εκατομμύρια άχρηστες πληροφορίες και τίποτα άλλο (πλην απειροελάχιστων εξαιρέσεων);
   Έβαλα μουσική. Αγαπημένη μου συνήθεια. Θέτω στον εαυτό μου το μεγάλο ερώτημα ‘’Υπάρχει κάτι που έμεινε αναλλοίωτο σε όλες αυτές τις δυσκολίες που βιώνουμε σαν έθνος διαχρονικά;’’
   Το πρώτο πράγμα που μου ήρθε στο μυαλό (ίσως υπάρχουν κι άλλα) και ήρθε ως απάντηση στο ερώτημά μου ήταν η ελληνική μουσική. Δεν είμαι μουσικός, δεν έχω γνώσεις μουσικής, είμαι όμως φιλόμουσος και η μουσική είναι απαραίτητο στοιχείο της καθημερινότητάς μου.     
   Άρχισαν λοιπόν τα τρέχουν μπροστά στα μάτια μου προσωπικότητες, να σφυρίζουν μελωδικά στα αφτιά μου δημιουργίες…Δέος, συγκίνηση, υπερηφάνεια. Μέρος του τεράστιου πολιτισμού μας. Βυζαντινή μουσική, ρεμπέτικα, παραδοσιακή – κάθε τόπος μια μεγάλη κληρονομιά. Ωστόσο η αναφορά μου θα γίνει από τη μεταπολεμική περίοδο μέχρι και σήμερα, μιας που τα ακούσματά μου είναι κυρίως από εκεί. Ποιους να πρωτοαναφέρω και πόσες συγγνώμες να μοιράσω σε άλλους τόσους που θα παραλείψω να αναφέρω. Αξίζει όμως…
   Μίκης Θεοδωράκης (ζωντανός θρύλος, ζωντανή ιστορία), Μάνος Χατζιδάκις, Δημήτρης Μητρόπουλος, Μάνος Λοΐζος, Μάρκος Βαμβακάρης, Βασίλης Τσιτσάνης, Στέλιος Καζαντζίδης, Μανώλης Χιώτης, Άκης Πάνου, Γιώργος Ζαμπέτας, Τάκης Σούκας, Χάρις Αλεξίου, Στράτος Διονυσίου, Νίκος Ξυλούρης, Σωτηρία Μπέλου, Δημήτρης Μητροπάνος, Γρηγόρης Μπιθικώτσης, Γιώργος Νταλάρας, Γιάννης Πάριος, Διονύσης Σαββόπουλος, Χρήστος Νικολόπουλος, Λευτέρης Παπαδόπουλος, Θάνος Μικρούτσικος, Νάνα Μούσχουρη, Δόμνα Σαμίου, Σταμάτης Σπανουδάκης, Σταύρος Ξαρχάκος, Χρόνης Αηδονίδης, Μαρινέλλα, Νίκος Παπάζογλου, Μανώλης Ρασούλης, Ορφέας Περίδης, Παντελής Θαλασσινός, Μανώλης Λιδάκης, Σωκράτης Μάλαμας, Θανάσης Παπακωνσταντίνου, αδελφοί Κατσιμίχα, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Αντώνης Βαρδής, Πυξ-Λαξ και άλλοι και άλλοι και άλλοι. Σίγουρα δε χωράνε όλοι και σίγουρα δε μπορώ να τους θυμηθώ όλους. (Η αναφορά των ονομάτων είναι τυχαία όπως και η σειρά που έχουν γραφτεί).
   Παραπάνω αναφέρθηκαν ονόματα που έχουν συντροφεύσει και μεγαλώσει γενιές και γενιές. Που σημάδεψαν και σημαδεύουν εποχές. Οι δημιουργίες τους και τα τραγούδια τους μας έχουν συντροφεύσει σε καλές και κακές στιγμές, χαρές και λύπες. Έχουν τραγουδηθεί από εκατομμύρια χείλη. Άνθρωποι – φαινόμενα, άνθρωποι που το έργο τους δεν έχει αναδειχθεί μόνο πανελλαδικώς αλλά και παγκοσμίως. Διαχρονικές δημιουργίες που μένουν αναλλοίωτες στο χρόνο…Θαρρείς πως όσο περνούν τα χρόνια αποκτούν και μεγαλύτερη βαρύτητα αυτά τα ονόματα και τα κομμάτια τους. 
   Η Ελληνική μουσική είναι τεράστια και για αυτό χρίζει καλύτερης αντιμετώπισης από όλους μας. Εμφανίστηκαν και εμφανίζονται κατά καιρούς άτομα που αποκαλούνται (!) – αυτοαποκαλούνται (!) ‘’δημιουργοί’’, ’’καλλιτέχνες’’, ‘’τραγουδιστές’’, τραγουδοποιοί’’, ‘’ερμηνευτές’’. Ασχολίαστο…
   Η παράδοση της μουσικής μας είναι ανεκτίμητη και ο πλούτος της άπειρος. Είναι πολιτιστική κληρονομιά. Δε θα έπρεπε να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην παιδεία μας; Όλοι μας δε θα έπρεπε να γνωρίζουμε ένα μουσικό όργανο (όπως συμβαίνει σε αρκετές χώρες του εξωτερικού) και να διδασκόμαστε τα έργα των προαναφερθέντων και όχι μόνο καλλιτεχνών;

   Η μουσική είναι μόρφωση, είναι συναίσθημα, είναι πολιτισμός, είναι τρόπος έκφρασης και ζωής.

‘’Ένα περιστατικό, όποιο κι αν είναι, όταν αναγγέλλεται με μουσική, προξενεί πάντοτε συγκίνηση’’.
Madame de Stael,   1766-1817,   Γαλλίδα διανοουμένη

Εύχομαι καλή χρονιά με υγεία και καλή τύχη!

Δεπάστας Χαράλαμπος

Κοινωνικός Λειτουργός

Επικοινωνία: anisihesmeres@gmail.com
Blog: 
http://depastascharalampos.blogspot.gr/
Like us on Facebook:
Ανήσυχες Μέρες (Page)
Follow us on Twitter: Depastas Charalampos
@Ch_Depastas

Σχόλια